یلدا

سلام،
یه شب یلدای دیگه...
فردا به مناسبت شب یلدا به رسم سالهای اخیر به شمال میرم.
موفق باشید.

خیس

سلام،
امروز دانشگاه هنگام صرف ناهار بچه‌ها راجع به مساله‌ای فکر می‌کردند که بد نیست شما هم راجع به آن فکر کنید،
باران در حال باریدن است، شخصی قصد رفتن به سر کوچه را دارد. مساله این است آیا اگر شخص مذکور تا سر کوچه بدود بیشتر خیس می‌شود یا راه برود؟
بحث به نتیجه نرسید طرفین قضیه موفق به قانع ساختن یکدیگر نشدند که نشدند.
چترتان همیشه باز باد...
موفق باشید.

Copy Protection

سلام،
از قدیم یه بازی موش و گربه بین Crackerها و سازنده‌های Copy Protectionها وجود داشته. منظورم از Copy Protectionها صرفاً قفل‌های جلوگیری از کپی دیسک‌های بازی که شرکت‌های بازی سازی استفاده می‌کنند است. در این بازی گاهی اوقات کرکرها جلو بودند و گاهی اوقات سازنده‌ی قفل‌ها. مثلاً به علت استفاده از قفل مناسب، کرک بازی Worms 4:Mayhem چند ماه پس از بازی ساخته شد و شرکت سازنده‌ی آن موفقیت بزرگی کسب کرد. ولی تاریخ نشان داده این موش و گربه بازی ثمری ندارد.
به تازگی عده‌ای از بزرگان تصمیم گرفته‌اند از این بازی بیهوده خودشان را کنار بکشند.
UT3 doesn't use any copy protection as such, it is only protected via a serial key - a valid serial number is required to play online. There is no disc check component, so you do not need to keep your game DVD in the drive when playing UT3, and this is an excellent move by Epic.

پس از نصب Unreal Tournament 3 به دنبال کرک داخل دی‌وی‌دی بازی می‌گشتم اما چیزی پیدا نکردم و بازی بدون نیاز به دیسک اصلی اجرا شد، که علت عدم استفاده از هیچ‌گونه ابزاری برای جلوگیری از کپی بازی بود.
این اقدام بسیار بسیار بزرگی از طرف شرکت سازنده‌ی بازی است، امیدوارم همه‌ی بازی سازها به این سمت پیش بروند البته این تنها مثال این جریان فکری جدید نیست، مثلاً شرکت Activision هم در بازی Enemy Territory: Quake Wars هیچ گونه قفل برای جلوگیری از کپی بازی قرار نداده.
شایان ذکر است که هر دو این بازی‌ها که مثال زدم برای جلوگیری از بازی آنلاین توسط کسانی که بازی را قانونی تهیه نکرده‌اند همچنان از Product key استفاده می‌کنند که این امر لازم و حیاتی است.
به امید پیروزی این جریان فکری...
موفق باشید.

دود

سلام،
و همه چیز از نصب منبع تغذیه برق جدیدی که برای کامپیوترم تهیه کرده بودم شروع شد...
پاور قدیمی رو خارج کردم پاور جدید رو نصب کردم همه کابل‌ها رو وصل کردم. به نظر همه چیز درست بود. کیس رو هنوز نبسته بودم. برق رو وصل کردم و کامپیوتر رو روشن کردم، ناگهان در حدود دو سه ثانیه دود اتاق رو گرفت!! و البته نور شدیدی مثل جوشکاری البته زرد رنگ توی کیس دیده می‌شد.
سریعاً برق رو قطع کردم. گفتم تموم شد دیگه همه چیز از بین رفت.
شروع که یافتن علت حادثه کردم، دود ناشی از سوختن یکی از کابل‌های پاور بود، روکش کابل مذکور به طور کامل سوخته بود و آنقدر داغ شده بوده که اون نور زیاد رو درست کرده بوده، شدت گرما به حدی بوده که کابل سوخته و قطع شده بوده، اگر قطع نشده بود تا توی پاور می‌رفت. سر کابل هم آب شده بود :) ولی چرا؟...
تنها قطعه‌ای که من از سالهای دور برام مونده و عوض نکردم همانا فلاپی درایو است !!
کابل مذکور به فلاپی درایو وصل بود ولی چرا سوخته بود؟؟ چون جا به جا وصل شده بود!. فلاپی درایوم به سالهای دور بر می‎گرده و دور پین‌های اتصالاتش قابی وجود نداره و این امکان وجود داره که کابل به تمام پین‌ها نخوره و از یک طرف مثلاً دو پین جا بمونن.
کابل سوخته رو با سیم چین قطع کردم و چسب زدم. پاور مذکور به خوبی در حال انجام وظیفه‌ست و خدا رو شکر اتفاقی برای قطعه‌ی دیگری نیفتاد.
و اما همه چیز از زمانی شروع شد که نمی‌دونم کی باتری چراغ قوه‌ی منو در آورده بود و برای وصل کردن برق فلا��ی دید کافی نداشتم.
موفق باشید.

توهم

سلام،
این دوره زمونه دیگه همه فرق آدمی که واقعاً خوابه با آدمی که خودشو به خواب زده می‌دونن. شما نمی‌دونید؟ خوب خیلی ساده‌ست، آدمی که واقعاً خواب هست رو میشه از خواب بیدار کرد ولی آدمی که خودشو به خواب زده را نمیشه بیدار کرد.
آن کس که بداند و بداند که بداند اسب طرب از گنبد گردون بجهاند
آن کس که بداند و نداند که بداند بیدارش نمایید که بس خفته نماند
آن کس که نداند و بداند که نداند لنگان خرک خویش به مقصد برساند
آن کس که نداند و نداند که نداند در جهل مرکب ابدالدهر بماند

فکر می‌کنم شاعر این شعر ابن خلدون یا ابن یمین باشه، و مطمئن نیستم که درست نوشتم یا نه!
موفق باشید.

زباله

سلام،
از مصادیق بی‌فرهنگی ریختن آشغال روی زمین است.
اکثر مردم به صورت بیمارگونه‌ای آشغال‌های زیر و درشت خود را روی زمین می‌ریزند.
خواهشمندم از ریختن زباله بر روی زمین خودداری فرمایید.
موفق باشید.