STR و Hibernate

سلام،
صبح یکی از دوستان طی اس‌ام‌اسی از من پرسید که تا حالا Suspend to Ram مخفف STR استفاده کردم یا نه. من که تاحالا STR استفاده نکرده بودم کنجکاو شدم و رفتم دنبالش...
STR شبیه به Hibernate است با این تفاوت که اطلاعات درون Ram در زمان خاموش کردن سیستم به جای اینکه مثل خواب زمستانی (Hibernate) در هارددیسک نگهداری بشه تا سیستم دفعه‌ی بعد که روشن میشه زود بالا بیاد و نیاز به بوت شدن ویندوز نباشه، در همان Ram نگهداری میشه و برق رم قطع نمیشه و حدود 5 وات مصرف می‌کنه. وقتی از STR استفاده کنید و کامپیوتر رو خاموش کنید، دفعه بعد حتی بوت شدن و مراحل POST را نمی‌بینید و بعد از دیدن مشخصات کارت گرافیک یک دفعه از ویندوز سر در میارید!
قبل از توضیح چگونگی استفاده از STR اول خواب زمستونی رو برای کسانی که از این نعمت بی‌خبرند توضیح می‌دم: (سیستم عامل Microsoft Windows XP)
برای Hibernate باید در Power Options در Control Panel بروید و در تب Hibernate چکباکس Enable Hibernate را بزنید و Ok کنید. حواستان باشد که باید در درایوی که ویندوز نصب شده به اندازه رم کامپیوتر کمی بیشتر جای خالی داشته باشید.
در زمان خاموش کردن کامپیوتر وقتی اون صفحه‌ای که معمولاً سه گزینه‌ی Restart و Turn Off و Standby در اون قرار داره اومد، کلید Shift را نگه دارید خواهید دید که کلمه‌ی Hibernate جایگزین Standby میشه، همین طور که شیفت رو نگه داشتید روی Hibernate کلیک کنید. وقتی کامپیوتر خاموش شد دفعه بعد که روشن میشه همه چیز همونجوریه که قبل از Hibernate بوده مثلاً اگر Word باز بوده و چند خط نوشته بودید هنوز هست...
برای STR: عملیات STR خیلی فرق نداره. ابتدا باید به Bios بروید تا اگر STR فعال نیست آن را فعال کنید. در Biosهای Award و اکثر Biosهای دیگر در قسمت Power Management Setup گزینه‌ی ACPI Suspend Type را روی S3/STR قرار دهید و save کنید و خارج شوید. (توجه داشته باشید که همه‌ی Biosها STR را پشتیبانی نمی‌کنند،Biosهای مادربوردهای جدید اکثراً STR را پشتیبانی می‌کنند).
از این به بعد اگر توی ویندوز Standby کنید بعد از چند ثانیه کامپیوتر خاموش میشه ولی برق رم قطع نمی‌شه. و همون طور که گفتم دفعه‌ی بعد که کامپیوتر را روشن می‌کنید یکدفعه از ویندوز سر در میارید.
لطفاً از IQ خود استفاده کنید که حواستان باشد وقتی کامپیوتر STR شده نباید برقش قطع شود، اگر خدایی نکرده قطع شد دفعه‌ی بعد که روشن می‌کنید مثل حالت عادی بوت می‌شود.
توصیه می‌کنم اگر مدت طولانی با کامپیوتر کاری ندارید بهتر است به جای STR کامپیوتر را به خواب زمستانی بفرستید.
کاش آدم هم میتونست به خواب زمستونی بره.
موفق باشید.

Loading