تایتان

Titan, تایتان, تیتان

سلام،

با توجه به اهمیت بسیار زیاد تایتان در آینده، زمان مناسبی است تا اطلاعات خود را درباره آن افزایش دهیم.

به گفته ویکی پدیا: تایتان، یا تیتان، بزرگ‌ترین قمر سیارهٔ کیوان (زحل) است که در فاصلهٔ ۱٫۲ میلیارد کیلومتری از خورشید واقع شده‌است. تیتان بزرگ‌ترین قمر زحل دارای متراکم‌ترین هواکره (اتمسفر) در منظومه شمسی است که شواهد پایدار از مایعات سطحی نیز در آن یافت شده‌است. تیتان بسیار کندتر از زمین به دور خود می‌چرخد، به طوری که یک روز تیتان در حدود ۱۶ روز زمین است. تیتان از نظر میزان جرم، یازدهمین جسم پرجرم در منظومهٔ شمسی است.

تیتان دارای جوی نسبتاً فشرده و شبیه به زمین در دوران شکل‌گیری آن است. اما با توجه به سرمای شدید (منهای ۱۸۰ درجه) در تیتان، وجود زیست از نوع زمینی در آن بعید به نظر می‌رسد. نگاره‌های تازهٔ کاوشگر کاسینی ناسا از وجود دریاچه‌ای حاوی هیدروکربن مایع مانند متان در تیتان حکایت دارد. این نگاره‌ها نشان می‌دهد که سرمای سطح این دریاچه به ۱۸۰ درجهٔ سانتی‌گراد زیر صفر می‌رسید. در زیر سطح تیتان، ترکیباتی از آب و آمونیاک وجود دارد. این اقیانوس زیرسطحی در حقیقت یک لایهٔ مایع است که محتوی ترکیباتی از آب یا آب و آمونیاک است و در ژرفای بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلومتری از سطح تیتان قرار گرفته‌است. ساختار درونی تیتان از یک لایهٔ یخی تشکیل شده‌است که از هستهٔ سنگی آن از طریق یک لایهٔ مایع جدا شده‌است. این ویژگی موجب می‌شود که سطح جامد تیتان از بادهای فصلی حاضر در اتمسفر آسیب نبیند.

تصویر مقابل مربوط به تایتان نیست و نماینده خوبی برای تصاویر تایتان نما است. در این تصویر می‌توانید جو و ابرها، دریاچه‌ها و سطح را مشاهده کنید. همانطور که پیش از این اشاره شد، بعضی چیزا رو نباید دنبالشون گشت، چون اگر بگردی حتماً پیداشون می‌کنی. در واقع با جستجوی نشانه‌های مورد انتظار از تایتان، بخوبی می‌توانید آنها را در این تصویر زیبا و دقیق پیدا کنید. احتمالاً این تصویر در محافل علمی مورد بحث قرار خواهد گرفت و گمانه‌زنی بسیار در مورد محل دقیق آن روی سطح تایتان و همچنین ساعت، فصل و سایر پارامترهای دخیل در تهیه آن، صورت خواهد گرفت.

موفق باشید.

Loading