رساله‌ای در باب اقتصاد!

سلام،
امروز رفته بودیم به مجتمع کامپیوتر پایتخت برای یکی از دوستان DVD-ROM بگیریم. قیمت قطعات و لوازم کامپیوتر در بازار رضا و مجتمع کامپیوتر ایران بسیار ارزان‌تر از مجتمع کامپبوتر پایتخت است. من فکر می‌کنم این اختلاف قیمت که در بعضی کالاها به 20% هم می‌رسه به علت ارتفاع است. در نظریه من قیمت رابطه‌ی مستقیمی با ارتفاع دارد یعنی هر چه ارتفاع زیاد بشه قیمت نیز زیاد می‌شه و مقدار این افرایش بستگی به کالای مورد نظر دارد. عوامل افزایش قیمت متفاوتند، بعضی از این عوامل عبارتند از:
1. هر چه به طرف بالای تهران می‌رویم مردم پولدارتر می‌شوند پس مغازه‌داران فکر می‌کنند که می‌توانند بیشتر از مردم پول دربیاورند.
2. معمولاً کسی که پول بیشتر دارد راحتتر خرج می‌کند پس بالای شهر مردم بیشتر خرج می‌کنند. این مورد تقریباً شبیه مورد اول است.
3. مغازه‌های بالای شهر گران‌ترند و نیز سرقفلی گران‌تری دارند.
4. به گفته فروشندگان مالیات مغازه‌های بالای شهر بیشتر از پایین شهر است.
5. عوامل ناشناخته. به هر حال در هر پدیده ممکن است عواملی باشند که هنوز کشف نشده‌اند.
بحث درباره‌ی علل افزایش قیمت در این مقال نمی‌گنجد ولی در رابطه با افزایش قیمت و ارتفاع، فرمول y=ah+b صادق است که در آن y قیمت، h ارتفاع یا اختلاف ارتفاع با نقطه دلخواه، a ضریب تغییرات نسبت به ارتفاع که بستگی به کالای مورد نظر دارد و در آخر b که قیمت پایه‌ی یک کالا است. درستی این فرمول هنوز اثبات نشده و این فرمول هنوز به عنوان یک کشف ثبت نشده.
من هنوز وقت نکردم برم برای این کشفم جایزه خوارزمی یا حتی جایزه نوبلی یونیسفی چیزی بگیرم ولی تا اون موقع به خودم قول می‌دم که برم از جایی چیزی بخرم که کمتر سرم کلاه بره!.
موفق باشید.

نظرات (2) -

  • جوتي

    16/10/1383 08:25:14 ق.ظ | پاسخ به این نظر

    b قيمت کالا در ارتفاع صفر (هم سطح آبهاي آزاد و فشار يک اتمسفر) است. مثلا قيمت کالا در جزيره کيش.

Loading