سلام،

سلام،
باز هم زمین به خود لرزید و من نفهمیدم!
وقتی شنیدم یه پیش لزره هم داشته که شدتش کمتر ولی مدتش بیشتر از زلزله اصلی بوده و من هیچ کدام رو نفهمیدم خیلی شرمنده شدم... البته سوار ماشین بودم ولی ماشینه خاموش بود!.
دو سه سال پبش که زلزله تهران رو لرزوند من شمال و از قضا سالن بیلیارد بودم!. اونجا هم لرزید ظاهراً توپ‌ها و چراغ‎ها هم تکون خورده بودند ولی با عرض شرمندگی من نفهمیدم...
لطفاً اگر کسی شماره‌ی برنامه‌شون رو داره زنگ بزنه انتقادات پیشنهادات بگه خیلی خوبه ولی اگه میشه زمانش رو بیشتر کنند...
موفق باشید.

مساله

سلام،
بعضی از مسائل اگر حلشون بیشتر از یه حدی زمان بگیره یا اگر روش حل جوری باشه که زیاد زمان بگیره اون حل دیگه ارزشی نداره. فرض کنید پیش بینی هوای فردا با کامپیوتر دو روز وقت لازم داشته باشه، پس دیگه این پیش بینی ارزشی نداره.
البته دسته دیگری از مسائل وجود دارند به این صورت که گذشت زمان ما رو به جواب بهتر یا مطلوب‌تر نزدیک می‌کنه. یعنی هر چقدر که زمان می‌گذره و وقت صرف میشه به نتیجه بهتری می‌رسیم. میشه اینطور هم گفت که حتماً لازم نیست که مساله از این دسته باشه بلکه میشه اون رو با این رویکرد حل کرد.
به ترشی سیر دقت کنید. برای درست کردن ترشی سیر دو راهکار عمده وجود داره.
یه روش اینه که سیر سرکه و هر چی که لازم هست رو می‌ریزند توی ظرف ترشی و اون رو به دست زمان می‌سپارند. در این روش هر چه زمان بیشتری بگذرد به نتیجه بهتری می‌رسیم. با گذشت زمان سیر نرم‌تر میشه و طعم بهتری هم پیدا می‌کنه.
روش دیگر که خیلی استفاده میشه و من شخصاً مخالف آن هستم به این صورت که برای دور زدن قضیه زمان میان سیر رو می‌جوشونن!. کمی که سیر در آب داغ جوشید به صورت روش اول ادامه میدن. حاصل ترشی سیر نرمی است که زمان زیادی هم براش صرف نشده.
از نگاه دیگر میشه ترشی سیر را به دو گروه تقسیم کرد. گروه اول ترشی سیر و گروه دوم سیر تنبلی خوانده میشه. سیر تنبلی ترشی سیریه که قبل از درست کردن پوست سیرها رو جدا کرده و دور ریخته‌اند. سیر تنبلی خوردنش راحت‌تره چون پوست کندن نداره. البته شایان ذکر که ترشی سیر از سیر تنبلی طعم بهتری داره.
در پایان باید به چند نکته اشاره کنم؛
  1. مطلب اصلی این نوشته راجع به ترشی نبود بلکه راجع به برخی از دیدگاه‌های حل مساله بود.
  2. اگر حوس ترشی سیر کردید و دهنتون بو گرفت نویسنده این مطلب هیچ مسئولیتی در قبال سرزنش دیگران به خاطر بوی بد دهانتان بر عهده نمی‌گیره.
  3. نکته سوم رزرو شده که اگر بعده‌ها لازم بود نوشته بشه.
  4. این وبلاگ، وبلاگ آشپزی نیست!. البته من آشپز خوبی هستم. لطفاً در مورد مربا ترشی و... سوال نفرمایید اگر امکانش هست به مادر یا مادربزرگتون مراجعه کنید نشد به خاله عمه و... .
  5. در نوشتن این مطلب به وفور از CGM استفاده شده.
  6. اگر تولید مطلبی با CGM از یه حدی بیشتر زمان بگیره اون مطلب ارزشی نداره.
  7. اگر تولید مطلبی با CGM از به حدی بیشتر احتیاج به فکر کردن داشته باشه ارزش نداره.
موفق باشید.

ساعت

سلام،
صحیح‌ترین پاسخ رو کی میده؟!
ساعت بر مبنای Best Effort کار می‌کنه! یعنی بیشترین تلاش رو می‌کنه که کارش رو درست انجام بده، ولی گارنتی نمی‌کنه.
ساعت چنده؟.. 19:11:43، حالا چنده؟! 19:11:53، خوبه. الان چند شد؟ 19:13:23. میرم بعداً میام.... الان چنده؟ 19:19:19. اَه.
شد من دو بار پشت سر هم از این ساعت ساعت رو بپرس جواب تکرار بده؟!. نه نشده. آخ اگه باتریش تموم بشه چی؟. این ساعت رومیزی قهرمان قصه ما کامپیوتریه، اگر باتری نداشته باشه اصلاً جواب نمیده.
من از اعداد اول خیلی بیشتر از اعداد غیر اول خوشم میاد!. چرا؟ دقیقاً نمی‌دونم چرا. 19 عدد خوبیه. اگر راجع به عدد 91 از مردم سوال کنید اکثراً رای به اول بودنش می‌دن.
بعداً باید یه بار به طور مفصل در رابطه با Best Effort صحبت کنم. من به طور گسترده اکثر کارهای که انجام می‌دم به صورت Best Effort است. البته این خیلی ایده‌ال نیست.
موفق باشید.

Ping

سلام،
اگر منطقه مخابراتی شهید صالح طبری هستید و از داتک adsl دارید لطفاً زنگ بزنید پشتیبانی بگید اوضاع پینگ خرابه!
Pinging 213.207.212.1 with 32 bytes of data:

Reply from 213.207.212.1: bytes=32 time=1087ms TTL=254
Reply from 213.207.212.1: bytes=32 time=1214ms TTL=254
Reply from 213.207.212.1: bytes=32 time=1304ms TTL=254
Reply from 213.207.212.1: bytes=32 time=1249ms TTL=254

Ping statistics for 213.207.212.1:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 1087ms, Maximum = 1304ms, Average = 1213ms

موفق باشید.

CGM

سلام،
چند وقت بود قصد داشتم درباره CGM که اختصار Content Generation Machine است صحبت کنم. ایمیل یکی از دوستان باعث شد امشب این مطلب رو بنویسم. اگر به یاد داشته باشید یه روز گفته بودم که چیزی برای نوشتن ندارم ولی اگر از CGM استفاده کنم کلی چیزی می‌تونم بنویسم. دقت کنید که در تولید خود این مطلب که راجع به CGM است از CGM استفاده شده.
حال به راستی این CGM چیست؟. CGM یه معادل بسیار خوب توی زبان فارسی داره که به علت پاره‌ای مسائل نمی‌تونم این معادل رو اینجا عنوان کنم، شما شاید حدس زده باشید که این معادل چیه، شایدم حدس نزده باشید، به هر حال مهم نیست چون این بار برخلاف مواقعی که ازتون انتظار دارم، ازتون انتظار ندارم چیزی رو حدس بزنید.
از این به منظورم از یادگیری CGM یادگیری کاریه که CGM انجام میده، شاید کلاً منظورم از CGM کاری بشه که CGM انجام میده. ابتدا یکم به تاریخچه CGM بپردازم، اسمشو توانایی، علم یا فن یا هنر یا هر چیز دیگری می‌توان گذاشت. توی ایران نمی‌دونم دقیقاً از کی شروع شده ولی مسلماً چیز تازه‌ای نیست و به گذشته برمی‌گرده و بنیان گذارش معلوم نیست. ولی در خارج به جرات می‌تونم بگم اولین کسی که CGM رو آموخت FleXioN نام داشت، Flexion که متاسفانه در رابطه با حروف بزرگ و کوچک اسمش شک دارم در یک اقدام گروهی این فن رو آموخت و بر اون اشراف پیدا کرد. یه گروه سه نفره شامل من، جوتی و یکی دیگه از دوستان که شاید نخواد اسمش فاش بشه فن CGM رو به Flexion آموزش دادیم. اون در این فن بسیار تبحر پیدا کرد و پیشگام CGM در خارج از ایران شد، از این ماجرا یک سال نگذشته. باید اشاره کنم که خارجی‌ها به دلیل تفاوت‌های فرهنگی که با ما دارند ذاتاً توانایی کمتری در یادگیری و بکارگیری CGM دارند.
حال بریم سراغ اصل مطلب، کار CGM تولید محتوا است. نه لزوماً محتوای مفید. هر مطلبی می‌تونه تولید کنه. صرفاً تولید می‌کنه که تولید کرده باشه. دقت کنید اصل مطلب اینجاست، تولید می‌کنه که تولید کرده باشه.. البته همونطور که گفتم نه لزوماً چون شاید به علت خاصی تولید کنه و محتوای مفید تولید کنه.
انسان توانمندترین CGM شناخته شده است.
اینکه دقیقاً چطور باید کار CGM را انجام داد توضیحش سخته، هدف منم اینجا آموزش چگونگی بکارگیری CGM نیست، صرفاً می‌خوام بگم CGM چیه. CGM بسیار گسترده است، توجه داشته باشید که من هرچیزی که میگم Optional است، CGM در هاله از ابهام قرار میده، هر چی پیش میره ابهام و بیشتر می‌کنه، باعث سرگرمی و شادی هم ممکنه بشه، معمولاً ایرانی‌ها در گروه‌های چند نفره CGM رو به کار می‌گیرن. CGM لذت بخش و سرگرم کننده‌ست. البته بعضی مواقع بکارگیری CGM توسط یک نفر باعث عصبانیت گروه دیگری می‌شود.
در بکارگیری آن باید بسیار دقت کرد، یه شمشیر دولبه‌ست هم میتوه مفید باشه هم میتونه خانمان سوز باشه.
این جمله تکراریه: شاید حدس زده باشید که این معادل چیه، شایدم حدس نزده باشید، به هر حال مهم نیست.
شاید در آینده بیشتر راجع به CGM توضیح دادم.
موفق باشید.

سوال

سلام،
لطفاً اگر سوالی می‌پرسید آدرس ایمیلتون رو بنویسید که پاسخ بدم.
قاعدتاً سوالی که آدرس ایمیل نداشته باشه پاسخ دهی نمیشه.
موفق باشید.

بنزین

سلام،
البته من موافق گران شدن قیمت بنزین هستم، اما کسی کنار خیابون بیست تومانی ببینه خم نمیشه برداره.
ولی بحث در رابطه با قیمت بنزین نیست،
بعضی وقتها بعضی‌ها یه کارایی می‌کنند که باعث ایجاد شک در بعضی چیزها می‌شود. آره این جمله خیلی کلمه "بعضی" داشت، هر بعضی بخشی از جمعیت رو حذف می‌کنه.
شنیدم یکی از مصرف کنندگان محترم تا قبل خرداد 800 لیتر بنزین ذخیره کرده!، قضاوت در رابطه با این مصرف کننده نما با خودتون..
ذخیره بنزین منع قانونی داره؟
موفق باشید.