لوبیاپلو

لوبیاپلو

سلام،

باری دیگر با دستور پخت غذایی بی‌نظیر خدمتتان رسیدیم. بله همانطور که حدس زدید قصد داریم با طرز تهیه لوبیاپلو آشنایتان کنیم. جالب است بدانید لوبیاپلو یکی از غذاهایی است که دچار بیشترین کم لطفی و اجحاف شده است. امید است این دستور پخت کمی از این انحراف بکاهد و لوبیاپلوی واقعی را به آن جایگاه رفیعی که در آشپزی ایرانی شایسته‌اش است، بازگرداند.

مواد لازم برای تهیه لوبیاپلو اعلا برای دو تا چهار نفر:

  • گوشت چرخ شده چهارصد گرم تا نیم کیلو
  • پیاز متوسط دو یا سه عدد
  • برنج دو پیمانه
  • دانه لوبیا یک پیمانه
  • نمک، فلفل، زردچوبه، دارچین و سایر ادویه‌های دلخواه به میزان کافی
  • شوید خشک
  • کره به مقدار لازم
  • سیب زمینی یا نان برای ته‌دیگ

دانه لوبیا کمی احتیاج به توضیح بیشتر دارد تا مبدا کجروی‌ای اتفاق نیافتد. همه نوع لوبیا مثل سفید، قرمز، سیاه، چشم بلبلی، چیتی و غیره  قابل استفاده است اما لوبیا سبز به هیچ عنوان قابل قبول و استفاده نیست. این مورد از دید بسیاری از خوانندگان کاملا واضح است ولی خدمت آن دسته قلیل از عزیزانی که متوجه این امر بدیهی نمی‌شوند عرض می‌کنیم وقتی شما قصد تهیه عدس پلو را دارید آیا از غلاف عدس استفاده می‌کنید؟ آیا وقتی برنامه باقلا پلو است غلاف باقلا را می‌شورید و شروع به خورد کردن می‌کنید؟! آیا برای پلو ماش اقدام به جستجو برای یافتن ماش داخل غلاف می‌کنید؟! پس چطور چنین اشتباهی برایتان جا افتاده که لوبیاپلوی عزیز و دوست داشتنی را با غلاف لوبیا تهیه کنید؟!

طرز تهیه:

ابتدا پیازها را تمیز کرده و نگینی خورد نمایید. تابه را روی حرارت ملایم قرار داده، اجازه دهید روغن گرم شود سپس پیاز را داخل تابه بریزید. نمک و سایر ادویه‌ها به غیر از دارچین را اضافه نمایید. همزمان در قابلمه‌ای جدا، مقدار کافی آب جوش بیاورید و دانه‌های لوبیا را داخل آب در حال جوش بریزید. پس از آنکه پیاز به اندازه کافی سرخ شد، گوشت چرخ شده را به پیاز اضافه نمایید و به تفت دادن ادامه دهید. همزمان برنج را داخل قابلمه‌ای جدا به همراه آب، کره و نمک روی حرارت بالا قرار دهید. توجه داشته باشید که هم اکنون سه ظرف جدا روی حرارت دارید: اولی حاوی گوشت، دومی حاوی لوبیا و سومی برنج. زمانی که گوشت به اندازه کافی سرخ شد و لوبیا هم به اندازه کافی پخت (نباید خیلی نرم شود چون در مرحله دم کشیدن برج شرکت خواهد کرد) و آب برنج تمام شد به مرحل�� مخلوط کردن می‌رسیم.

در مرحله مخلوط کردن سه ظرف قبلی را داخل یک ظرف بزرگ ریخته، دارچین و شوید خشک را اضافه کرده و کاملا هم می‌زنیم. یک قابلمه نچسب بزرگ که بتواند کل مواد را در خود جای دهد آماده می‌کنیم. کف قابلمه را کمی روغن ریخته و ته‌دیگ مورد نظر را می‌چینیم. در صورت نیاز کمی نمک روی ته‌دیگ می‌ریزیم مثلا در مورد سیب زمینی. سپس مواد مخلوط شده را به دقت روی ته‌دیگ پخش می‌نماییم. در این مرحله چند نکته می‌تواند به کیفیت کمک کند. از جمله اینکه مواد را به شکل یک کله قند در آوردید و اینکه چند تکه کوچک کره بریده و روی آن پخش کنید و همچنین با یک چوب چند حفره داخل آن در جاهای مختلف ایجاد کنید. معمولا با حرارت ملایم حدود یک ساعت این مرحله طول خواهد کشید تا برنج دم بکشد و ته‌دیگ نیز آماده شود.

در پایان، کله قند را مسطح کرده و دیسی با اندازه مناسب آماده می‌کنیم و پلو را داخل آن برمی‌گردانیم. سپس با افتخار دیس را نزد افراد منتظر می‌بریم.

امیدوارم از پخت و مزه غذا لذت ببرید. با تهیه تصویر از دست پختتان و قرار دادن آن در شبکه‌های اجتماعی، لوبیاپلوی واقعی را به دوستان خود معرفی کنید.

موفق باشید.