Steganography

سلام،
چند وقت پیش داشتم کتاب شبکه‌های کامپیوتری آقای تنن‌بام رو می‌خوندم، منظورم از چند وقت پیش زمان امتحانامه چون من بد یا خوب عموماً برعکس فامیلیم کتاب نمی‌خونم و جزء همون ابرانیهای هستم که سرانه‌ی کتاب خوندنشون روزی چند دقیقه‌ست ولی کتاب مربوط به کامپیوتر بیشتر می‌خونم و البته e-Book و هر چیزی که توی کامپیوتر باشه رو زیاد می‌خونم...
بریم سر اصل مطلب، داشتم توی کتاب مذکور فصل امنیت شبکه رو می‌خوندم (سوء تفاهم نشه ربطی به مباحث امتحان درس شبکه‌ی من نداشت). در این فصل مطلبی راجع به استگانوگرافی نوشته بود. نوشته بود که افرادی که می‌خواهند به صورت سرّی با یکدیگر ارتباط داشته باشند اغلب سعی می‌کنند این ارتباط را به هر نحوی پنهان نگاه دارند علم مخفی کردن پیام‌ها اصطلاحاً «استگانوگرافی» نامیده می‌شود که برگرفته از دو کلمه‌ی یونانی به معنای «پوشیده نویسی» است.
نمونه‌ای از استگانوگرافی که توجه منو خیلی جلب کرد مخفی سازی اطلاعات در یک عکس است!. هر پیکسل در یک عکس از سه عدد هشت بیتی تشکیل شده که هر یک شدت رنگهای قرمز، سبز و آبی را در هر نقطه‌ی تصویر مشخص می‌کند. در روش کدگذاری مخفی از کم ارزش‌ترین بیت هر یک از سه مقدار رنگهای RGB به عنوان کانالهای مخفی استفاده می‌شود به این ترتیب هر پیکسل فضایی معادل سه بیت برای جاسازی اطلاعات سرّی در اختیار می‌گذارد. در تصویری به ابعاد 1024 در 768 می‌توان 1024*768*3 بیت معادل 294912 بایت از اطلاعات سرّی را می‌توان جاسازی کرد.
وقتی این مطالب رو می‌خوندم تصمیم گرفتم یک برنامه بنویسم که این کارو انجام بده. امروز وقت کردم و نوشتم هنوز کامل نشده. تصویر اصلی و تصویری که حاوی اطلاعات مخفی است ظاهراً هیچ فرقی با هم ندارند چون چشم انسان نمی‌تواند بین رنگهای 24 بیتی و 21 بیتی تفاوتی را احساس کند. به زودی این برنامه را آپلود می‌کنم برای تفریح چیز خوبیه.
فایلهای صوتی و ویدیویی نیز برای مخفی کردن اطلاعات مناسبند ولی پیاده سازی آنها به سادگی عکس نیست. کاربرد دیگر این روش برای اثبات مالکیت معنوی است. صاحب یک تصویر می‌تواند با این روش یک پیام محرمانه در تصویر جاسازی کند و مالکیت خود را ثابت کند به این تکنیک اصطلاحاً نشانه‌گذاری (Watermarking) گفته می‌شود.
موفق باشید.
مقاله‌ای درباره SteganoGraphy از حامد بنایی

نظرات (2) -

  • شروین

    21/11/1383 02:38:58 ب.ظ | پاسخ به این نظر

    اگر پیکسل‌ها تغییر نکنند مشکلی پیش نمیاد.به همین علت Jpeg اصلاً مناسب نیست.
    اگر نوع پیکسل‌ها مثلاً از 24bpp بشه 48bpp مشکل پیش میاد.

Loading